Yhteisö ja sen rakentaminen myynnin tueksi

Olen aina arvostanut verkostoitumista ja sen tuomia mahdollisuuksia. Niin suorassa myynnissä, kuin oman tunnettuuden nostamiseksi. Myynnissä on kuitenkin valtava merkitys sillä, miten hyvin joko kyseinen talo tai yksittäinen myyjä tunnetaan.

Aikanaan verkostoituminen tapahtui hyvin pitkälti tapahtumissa, joissa myyjän kannatti käydä. Vaikka se sitten söikin sitä kuuluisaa ja arvokasta vapaa-aikaa.

Verkko sitten toi oman muutoksensa tähän, mahdollistaen verkostoitumisen ilman fyysistä liikkumista. Ei sulje sitä pois, mutta helpotti hommaa melkoisesti.

Toki oma kokemus on edelleen se, että sopivassa suhteessa myös tapahtumat toimivat ja niissä kannattaa käydä. Myös maksullisille verkostoitumisryhmille on varmasti paikkansa, mutta näiden rinnalle halusin tuoda vaihtoehdoisen version ja perustin Facebookiin “Myynnin ammattilaisten verkosto”-nimisen ryhmän. Ajatuksena oli luoda ryhmä, joka olisi vähän kuin myynnin sähköinen kahvipöytäkeskustelu. Ajatustenvaihtoa, ehkä liidien vaihtoa, paikka hakea töitä ja mitä tärkeintä, hankkia lisätietoa ja vertaistukea.

Ryhmässä on nyt n. 7000 jäsentä, ja keskustelu on vilkasta ja siistiä. Aikanaan järjestimme myös ryhmän ympärille tapahtumia, joissa oli vaihtuva paikka ja teema kuukausittain. Sitä voisi jopa aktivoida uusiksi.
Ryhmällä oli myös oma www-sivu, mutta sen käyttöasteen ja vaatiman työmäärän vuoksi, se on ollut toistaiseksi jäähyllä.

Sellainen alusta, jossa käyttäjät ovat valmiiksi, on huomattavasti helpompi kasvattaa. Verkkosivu vaatii aina sen kehittämisen, markkinoinnin ja jatkuvan sisällöntuotannon. FB-alustana on siitä hyvä, että se toimii teknisesti hyvin ja aktiiviseen ryhmään tulevat käyttäjät vähän kuin itsestään.
Linkedin alustana tarjoaa myös ryhmät, mutta niiden toiminta ja logiikka ovat omasta mielestäni vähän hassuja, ja niiden käyttöaste jääkin pieneksi.

Omasta mielestäni ryhmiä voisi käyttää moni muutoinkin suoraan myynnin välineenä. Jos oman ryhmäni perustin verkostoitumiseen ja myyntiväen yhteen kokoamiseen, on näitä esimerkkejä mitä ryhmä voisi palvella paljon kaikkialta. Esimerkkinä vaikka nyt sijoittaminen, asuminen, moottoripyöräily, matkailu jne. Lista on loputon, ja jos jokin toimiva määrätietoisesti alkaa itselleen kerätä ryhmää, saa siitä helposti tehokkaamman median kuin vaikkapa uutiskirje. Kukaan ei odota uutiskirjettä, mutta omia kiinnostuksen kohteita sisältävään ryhmään usein hakeudutaan.

Itse koen ainakin, että oma panostus ryhmään on helppo mittaroida, olen saanut valtavan paljon hyvää verkostoa ja ehkä sitä omaa naamaa positiivisessa mielellä esille tavalla, mikä olisi monessa muussa kanavassa ollut todella paljon hankalampaa ja aikaa vievempää.

Yhteenvetona voin todeta, että ei ole pikavoittoja tai nopeaa tietä, mutta yhteisöt tuovat montaa muuta kanavaa paremman vasteen pitkässä juoksussa.

Tsekkaa myynnin ammattilaisten verkosto täältä ja liity mukaan, mikäli koet kiinnostavaksi!

Sami vastaa KTI Laskutuksen myynnistä ja markkinoinnista, sekä on yksi yrityksen omistajista.

Pian 25v työura myynnin parissa on antanut laajan kuvan siitä, miten myynti ja asiakkaiden palveleminen on muuttunut. Nämä ovat niitä asioita mitä KTI Laskutuksessa pohdimme myös jatkuvasti, haluamme olla se talo joka aidosti auttaa, ei myy agressiivisesti.

Vapaalla Samin saatat bongata moottoripyörän päällä joko kadulla tai radalla.

Mikäli kaipaat apua aiheen tiimoilta, pidän mielelläni kanssasi etätapaamisen aiheesta.