Pizzanpaistajat: harrastuksesta yrittäjyyteen

Pizzanpaistajien Facebook-ryhmän perustajat Mikko Peltonen ja Sauli Kajosaari. Mikko Peltonen hyppäsi vuoden 2022 alussa Pizzanpaistajien täysipäiväiseksi vetäjäksi

Pizzanpaistajat on suomalainen, yli 35 000 pizzaharrastajan muodostama yhteisö. Päätin jututtaa yhteisön toiminnassa lähes alusta asti vaikuttanutta Mikko Nurmista siitä, miten yhteisö on kasvanut näin suureksi, mitä hän on matkan varrella oivaltanut ja millaisena Mikko näkee yhteisöjen tuomat mahdollisuudet yrityksille. 

Yhteisön tarina

Kuten Pizzanpaistajien sivuilla mainitaan, “joskus pienestä ideasta voi syntyä yllättäen jotain suurta.” Loppuvuodesta 2019 Sauli Kajosaari ja Mikko Peltonen päättivät perustaa Facebook-ryhmän oman pizzaharrastuksensa ympärille.

Kyse oli aluksi suljetusta ryhmästä, jossa oli mukana kymmeniä jäseniä. 

Yhteisö muutettiin aika pian avaamisen jälkeen avoimeksi ryhmäksi. Jäsenmäärä kasvoi nopeasti satoihin, sitten tuhansiin. Jo puolen vuoden jälkeen pizzavinkkejä oli jakamassa yli 6000 henkilöä! Vauhti vain kiihtyi, kun yhteisö solmi ensimmäiset yrityskumppanuudet ja alkoi järjestämään aktiivisesti erilaisia tapahtumia. Mikko Nurminen päätti esimerkiksi kutsua innokkaimpia paistajia tapaamiseen takapihalleen elokuussa 2020 ja viitisentoista paistajaa, Facebook-ryhmän perustajat mukaan lukien, saapuivat vantaalaiselle takapihalle pizzataikinat ja täytteet mukanaan.

Matkan aikana Pizzanpaistajat on sitemmin saanut taakseen mm. oman yhdistyksen, nettisivut, Keskon kanssa kehiteltyjä Pirkka Parhaat Pizzanpaistajat -tuotteita ja pizzakoulukonseptin. Tätä nykyä yhteisössä on mukana jo yli 35 000 innokkaan pizzaharrastajan joukko, ja vauhti vain kiihtyy! 

Lue koko syntytarina täältä.

Miten Pizzanpaistajat on onnistunut kasvamaan näin huimasti?

Yhteisölle on sen olemassa olosta asti ollut orgaanista kysyntää ja kiinnostusta. Pizzanpaistajat lähti liikkeelle hyvään aikaan, sillä koronapandemia piti ihmiset kotona ja kiinnostus erilaisiin kotiaskareisiin ja ruuanlaittoon lisääntyi. Korona oli tuonut omanlaisensa pizzabuumin markkinoille. 

Yhteisö on kuitenkin alusta asti ollut erittäin hyvähenkinen, ja keskittynyt aidosti pizzaharrastuksen ympärille. Avoin ja rehellinen ilmapiiri sekä yhteisöllisyyden edistäminen mm. aiemmin mainittujen tapahtumien muodossa, ovat lisänneet ihmisten halua pysyä mukana ja levittää ilosanomaa muillekin. 

Pizzanpaistajat on toki vaatinut samaan aikaan jatkuvaa työtä, kehittämistä ja valvontaakin, sillä mitä isommaksi ryhmä kasvaa, sitä enemmän tarvetta moderoinnille aina tulee – väistämättä. Myös yhteistyökumppanuuksien solmiminen, kuten Pirkka Parhaat -tuotteiden saaminen myyntiin, on lisännyt yhteisön näkyvyyttä valtakunnallisesti. Yhteisö on alusta asti toiminut läpinäkyvästi kaupallisessa mielessä, ja edistänyt toimintaa vain Pizzanpaistajien arvot jakavien tahojen kanssa. Samalla yhteisö on tämän kautta kunnioittanut jokaista sen jäsentään. 

 Pizzanpaistajat järjestävät säännöllisesti Pizzakouluja, jotka ovat olleet hyvin suosittuja.

Mitä yhteisö on antanut sinulle?

On ollut mahtavaa kuulua hyvähenkiseen ryhmään, jossa autetaan toinen toisia. Pizzanpaistajat on auttanut minua konkreettisesti näkemään yhteisön voiman, ja tuonut paljon uusia kontakteja elämään. Samalla olen päässyt oppimaan hirveästi uutta ruoka- ja ravintola-alasta.  

Yhteisön kautta olen päässyt mukaan auttamaan myös vähäosaisia ja mm. Ukrainan pakolaisia meidän hyväntekeväisyyspaistojen muodossa, mikä tietysti on valtavan hieno asia!

Miten näet yhteisöt osana yritysten toimintaa, tulisiko panostaa enemmän?

Yhteisöillä on valtava merkitys ja siitä on pidettävä hyvää huolta. Esimerkiksi Pizzanpaistajien tapauksessa yhteisö on meille erittäin tärkeä ja se on ollut koko toiminnan siemen. Yhteisö on antanut meille paljon ja olemme halunneet antaa takaisin. Yhteisön edessä on oltava rehellinen eikä sitä voi ajatella vain markkinointikanavana. Yhteisön jäsenten tulee voida kokea olevansa osa toimintaa ja tarinaa, eikä vain ryhmä jolle tuutataan kaupallista viestiä. Uskon, että olemme onnistuneet tässä hyvin.

Jotkut brändit ovat kulminoituneet vahvasti perustajaan, mutta me olemme halunneet nostaa yhteisöä ja yhteisön jäseniä esiin. Siksi useat ryhmäläiset ovatkin olleet tiiviisti mukana esimerkiksi Pirkka Parhaat -tuotteiden kehittämisessä ja lanseerauksessa mukana olleita reseptejä kehitettiin aktiivisten ryhmäläistemme toimesta ja ne myös nimettiin heidän nimillään!

Yhteisö voi olla myös armoton jos alamme töppäilemään. Mekin olemme muutaman kerran nostaneet käden ylös virheen merkiksi ja pohtineet omia toimintatapojamme. Se on tehnyt yhteisöstämme ja meistä entistäkin vahvempia.

Hyvä yhteisö toimii myös sillä tavalla itsenäisesti, että jäsenet auttavat toinen toisiaan. Tämä näkyy erityisen hyvin Pizzanpaistajien yhteisössä, jossa vertaistukea, vinkkejä ja neuvoja annetaan mielellään niin kokeneemmille paistajille kuin vasta ryhmään liittyneillekin. On ollut myös ilo huomata kuinka hyvää palautetta olemme saaneet kehittämistämme tuotteista, jotka on kehitetty sillä ajatuksella, että teemme Suomesta maailman parhaan pizzamaan.

Mikä on sun lempipizza ja resepti siihen?

Pizzanpaistajien verkkosivuilta www.pizzanpaistajat.fi löytyy runsaasti erilaisia pizzareseptejä, mutta haluaisin nostaa tässä esiin Paholaisen ananashillo -reseptin, joka oli itselleni täysin uusi kokemus ja positiivinen yllätys. Niin, ja ananas kuuluu ehdottomasti pizzaan!

MIKKO NURMINEN

Sarjayrittäjä, enkelisijoittaja, Pikkuyrittäjät-ohjelman perustaja ja esikoiskirjailija

Mikko Nurminen, 42, on toiminut yrittäjänä 25 vuotta ja ollut perustamassa useita IT-alan startupeja. Vuonna 2013 Nurminen myi yhtiökumppanin kanssa perustamansa Kotisivukone-palvelun Fonectalle. Sen jälkeen Nurminen on ollut perustamassa mm. AddSearch ja Hostaway startupeja, joiden päämarkkinat ovat Pohjois-Amerikassa. Nurminen on toiminut mm. Espoon Yrittäjien, Suomen Salibandyliigan ja Suomen Liikemies-Yhdistyksen hallituksissa. Nurminen on yksi Pizzanpaistajien ympärille perustetun The Great Food Companyn perustajista ja pääomistajista.

Lisäksi hän on perustanut alakoululaisille suunnatun Pikkuyrittäjät-ohjelman. Ohjelmassa alakoululaiset perustavat omia pikkuyrityksiään ja harjoittelevat tärkeitä yrittäjyys-, työelämä- ja taloustaitoja. Ohjelmassa on ollut mukana jo yli 100 000 lasta yli 700 koulussa ympäri Suomen.